Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Blog chmura tagów
Tylko w 3D Reaktor: Test filamentu Glass 807 od Nebula Filaments 0
Tylko w 3D Reaktor: Test filamentu Glass 807 od Nebula Filaments

 

 

 

 

 

Filamentom stawiane są coraz wyższe wymagania, a jednym z nich jest efekt szkła. Nie dziwi zatem, iż na rynku pojawił się nowy materiał - Nebula Glass 807. Zgodnie z zapewnieniami producenta, pozwala on uzyskać wysoką transparentność oraz połysk wydruku, tak jak w prawdziwym szkle.

 

 

 

 

 

Pierwsze wrażenia

Filament znajduje się w opakowaniu próżniowym, ono z kolei w solidnym kartonowym pudełku. Po rozpakowaniu i pierwszym kontakcie z filamentem zauważymy, że przypomina bardzo twardą, transparentną gumę.


 

Wybór wydruków testowych

Zdecydowaliśmy się na trzy wydruki testowe. Pierwszym z nich był Key Chain (link: https://www.thingiverse.com/thing:215703) z wypełnieniem 20%. Kolejnym była seria wazonów, zaprojektowanych przez naszą designerkę Anię. Wazony zostały wydrukowane z wykorzystaniem ustawienia Spiralize Outer Contour w Cura 2.6.1 i miały tylko jedną warstwę grubości (w tym przypadku było 0.5 mm). Wysokość  wazonów wahała się od 80 do 160 mm. Ostatnim wydrukiem był Twisted 6-sided Vase Basic (link: https://www.thingiverse.com/thing:18672) o grubości dwóch warstw i wysokości 80 mm.

 

Ustawienia

Na samym początku natrafiliśmy na drobny problem związany z załadowaniem filamentu do ekstrudera. Należy robić to bardzo wolno, ponieważ filament łatwo przeciera się na radełku. Po dojściu do dyszy ekstruzja nie stwarza większych problemów i możemy rozpocząć drukowanie.

Pierwsza próba drukowania oparła się o nastawy drukowania dla PLA (dysza 210 *C, stół 45 *C), czego wynikiem był wydruk Key Chain. Pewnych problemów przysporzyły nam wydruki wazonów, kolejne warstwy nie chciały się ze sobą sklejać. W tym wypadku obniżyliśmy nieco prędkość druku i zwiększyliśmy parametr flow w Cura z 97% do 104%. Po tych zabiegach uzyskaliśmy poprawne wydruki.

 

 

Po wydruku

Materiał łatwo przywiera do stołu, a jednocześnie nie ma problemów z jego odspojeniem po zakończonym wydruku. Wydruk jest dość elastyczny i mechanicznie przypomina coś pomiędzy PETem a twardą gumą, co jest szczególnie odczuwalne w przypadku cienkich powłok. Sam wydruk przed obróbką jest mleczny.

W celu uzyskania efektu transparentności, wydruk należy zanurzyć w Limonenie. Substancja jest przezroczysta, a jej gęstość i lepkość przypominają wodę. Świeży, cytrynowy zapach jest dość zachęcający, ale nie powinno się wdychać oparów. Podczas pracy należy używać rękawiczek. Rękawiczki, poza ochroną naszych dłoni, pozwolą uniknąć zabrudzeń wydruku.

Na pierwszy ogień poszedł breloczek. Zewnętrzna warstwa nabrała połysku i transparentności, ale wnętrze wydruku pozostało mleczne. Finalny efekt jest zupełnie ciekawy.

Następne były wazony naszej designerki Ani. Po zanurzeniu w Limonenie efekt był powalający. Wazony wyglądały jak wykonane z cienkiego szkła. Niestety, po dłuższej chwili okazało się, że wydruk zaczyna się rozwarstwiać. W związku z tym, do rozprowadzenia substancji na następnych wazonach używaliśmy pędzelka i  spryskiwacza okiennego. Po zmianie sposobu nakładania Limonenu rozwarstwianie było już mniej widoczne, ale  nie udało nam się uzyskać tak dużej transparentności.

Na końcu zajęliśmy się dwuwarstwowym Twisted 6-sided Vase Basic. Dzięki większej grubości ścianki, wydruk nie był podatny na powstawanie dziur po zastosowaniu Limonenu. Z drugiej strony, należało aplikować go  kilka razy, aby uzyskać dobry połysk i częściową transparentność powierzchni.

 

Podsumowanie i wnioski

Glass 807 od Nebuli naprawdę pozytywnie nas zaskoczył. Nie spodziewaliśmy, że uzyskana przejrzystość będzie tak wysoka, połysk był zgodny z oczekiwaniami. Niewątpliwie musimy jeszcze popracować nad jego obróbką. Tworzywo posiada cechy wspólne dla ABSu i PETG, przy czym drukowanie tym materiałem jest bardzo przyjemne i prawie tak łatwe jak PLA.

Uzyskiwanie transparentności za pomocą Limonenu nie jest trudne, ale trzeba uważać żeby nie przesadzić i nie rozpuścić naszego dzieła. Z pełnym przekonaniem możemy polecić ten materiał nawet niedoświadczonym użytkownikom drukarek 3D, choć wypracowanie odpowiedniej techniki nakładania Limonenu wymaga nieco czasu. Należy pamiętać o odpowiednim zaprojektowaniu wydruku tak, aby miał cienkie ścianki (jedna lub dwie warstwy). Po kilku próbach będziemy jednak w stanie uzyskać zadowalający nas efekt, czyli wysoki połysk i przejrzystość wydruku.

Pliki (1)

Komentarze do wpisu (0)

Menu Szukaj więcej więcej
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl